Treinhalte De Platvoet
Ruim honderd jaar geleden telde Diepenveen twee spoorlijnen met drie stations én drie haltes! In maar weinig dorpen hadden de bewoners zoveel mogelijkheden om op de trein te stappen! Aan de westkant was de Staatslijn Deventer – Zwolle met de haltes De Platvoet, Rande (Wetermansweg) en station Diepenveen-West. Aan de oostkant bevond zich de lokaalspoorweg Deventer – Ommen met station Diepenveen-Oost, halte Hoek en noordelijker het station Eikelhof. Sinds 1941 kan niet meer worden uitgestapt in Diepenveen, al is er nog wel éen spoorlijn en bestaat station Eikelhof nog wel, nu als woonhuis.
Staatslijn Deventer – Zwolle
In 1866 werd de Staatslijn A van Arnhem naar Leeuwarden geopend met onder andere het station Deventer. Eerder wilden particulieren een spoorlijn van Deventer naar Zwolle via Raalte, maar de financiering kwam niet rond. Het toenmalige kabinet besloot in 1860 om de belangrijkste verbindingen noord-zuid op staatskosten aan te leggen. In het oosten van Nederland werd o.a. de lijn Arnhem-Zwolle door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatspoorwegen ofwel Staatsspoor (SS) geëxploiteerd.De nieuwe SS-spoorlijn liep door Diepenveen, dwars over landgoederen. Uiteraard eisten de bewoners daarvan een halteplaats en in 1866 werd aan de Sallandsweg de halte ‘Diepenveen’ geopend. In 1891 kwamen daar nog twee stopplaatsen bij: 'Rande' (Wetermansweg) en 'De Platvoet'.
(Treinhalte De Platvoet op 25 maart 1962 - foto R.A. Ankersmit, NVBS-Railverzamelingen)
Tien jaar later bouwde men bij de overgang Sallandsweg een echt station, vlakbij huize Oud Rande. Daar woonde de invloedrijke familie Cost Budde, die zeker op een echt station zal hebben aangedrongen in plaats van een stopplaats. Andere invloedrijke families vlakbij waren die van baron Stratenus en zijn gezin, die op Nieuw Rande woonde, en van burgemeester W. J. Doffegnies, die een villa op de Sallandsweg bezat. Met de trein was het praktischer om te reizen want er waren nauwelijks verharde wegen die geschikt waren voor auto’s. Zo konden familieleden en bezoekers makkelijker in Diepenveen komen en de ‘heren’ snel in Apeldoorn, Den Haag of Amsterdam. Station Diepenveen aan de Sallandsweg was een hoog gebouw met woonvertrekken voor de stationschef, een wachtkamer, een loket, toiletten en een goederenloods.
Vanaf 1910 kreeg het station de naam ‘Diepenveen-West’, omdat er toen een station aan de oostkant van het dorp werd geopend.
Lokaalspoorweg Deventer – Ommen

De Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij Deventer - Ommen (OLDO) legde de spoorlijn Deventer - Ommen aan, die werd geopend op 31 augustus 1910. De lijn werd voor het eerst geëxploiteerd op 1 oktober 1910 door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS). Na de fusie van SS en de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HSM) geschiedde dit door de Nederlandse Spoorwegen.
De spoorlijn bevatte de halteplaatsen Deventer (1865-1914), Boksbergerweg (1891-1919), De Platvoet (1891-1927), Diepenveen Oost (1910-1935), Hoek (1910-1933), Eikelhof (1910-1935, de voormalige halteplaats in nu een woonhuis), Hiethaar (1911-1911), Wesepe (1910-1935, de voormalige halteplaats in nu een woonhuis), Pleegste (1910-1933), Langkamp (1910-1935), Raalte (1881-1978), Linderte (1910-1926), Crisman (1910-1926), Posthoorn (1910-1933), Lemelerveld (1910-1935), Dalmsholte (1910-1933) en Ommen (1903). Voor meer info zie deze Wikipedia pagina.De halteplaats 'Platvoet' is op 15 mei 1927 weer gesloten. Bij de bezuinigingsoperaties in de jaren dertig viel het doek voor veel lokaalspoorwegen en op 14 mei 1935 reed de laatste trein op het traject van Ommen naar Deventer.
.jpg)
Na de sluiting werd een vervangende busdienst met grotendeels dezelfde route ingelegd door de firma A.H. Hardon uit Deventer, die in 1942 is opgegaan in autobusonderneming Salland.
© 2025 Samenstelling en vormgeving: Eric A. Slim | Sjabloon: html5up.net | Bronvermeldingen & Disclaimer